Lifting rodem z Kalifornii

Premiera najnowszego ciągnika John Deere to wydarzenie nie tylko wyjątkowe dla branży, ale też unikalne z innego powodu – nowe maszyny zostały zaprojektowane przy współpracy z projektantami BMW z Kalifornii.

Wprowadzając serię nowych produktów, amerykański producent maszyn rolniczych, chciał nie tylko zadbać o najwyższą klasę maszyn i przewagi technologiczne nad konkurencją, ale też przedstawić mocną wizualną deklarację przyszłości sprzętu rolniczego i marki John Deere.
– Branża rolnicza dotąd kojarzona głównie z mocą, za sprawą amerykańskiego producenta, zyskuje nowy wizerunek. Nasza wizja projektowania pochodzi z południowej Kalifornii, a konkretnie ze studia BMW Designworks, które odpowiada za design doskonale znanym wszystkim luksusowych samochodów, motocykli i silników – mówi Bartosz Białas z John Deere Polska.

Siedziba Designworks w Kalifornii jest jednym z trzech światowych studiów projektowych należących do BMW, pozostałe znajdują się w Szanghaju i Monachium. 50 proc. pracy Designworks to biznes związany z Grupą BMW, a pozostałe 50 proc. to klienci spoza branży motoryzacyjnej – i to właśnie utrzymuje stałą świeżość w ich spojrzeniu projektowym.

W 2012 roku marka John Deere podjęła decyzję o wyborze jednego partnera w zakresie wzornictwa przemysłowego dla wszystkich kategorii maszyn. Podczas projektowania ciągników 8R i kombajnów X9, Designworks nie tylko zaprojektowało produkty, ale wraz z kierownictwem John Deere zdecydowano o całkowitej rewolucji, czyli opracowaniu języka projektowania przemysłowego. Co to oznacza w praktyce? Język projektowania przemysłowego jest zasadniczo przewodnikiem po ujednoliceniu zasad projektowania – od formy, przez grafikę, po materiały, które będą pomocne w opracowywaniu przyszłych rozwiązań.

– Jest to wspólne DNA projektowania, które łączy każdy nasz produkt, a zarazem to punkt zwrotny, ponieważ właśnie ten pojazd, ciągnik 8R, jest tym, do którego się odnosiliśmy w celu stworzenia całościowego języka projektowania – komentuje Laura Robin, dyrektor studia BMW Designworks.

– Efektem pracy, którą Designworks wykonała z nami jest nowy język projektowania, który będzie widoczny we wszystkich maszynach z działu rolnictwa i turf (m. in. kosiarki). Rola Designworks jest naprawdę kluczowym partnerem projektowym w tworzeniu wizji tego, jak chcemy, aby te maszyny wyglądały i były w przyszłości – powiedział Josh Hoffman, kierownik firmy John Deere ds. doświadczeń użytkownika i wzornictwa przemysłowego.

Lata współpracy procentują. Ciągnik 8R zdobył już dwie międzynarodowe nagrody za swój projekt, w tym prestiżowe nagrody Red Dot i iF.

– Ciągniki 8R mają uderzający wygląd zewnętrzny, który jest wyrazem ich osiągów i wydajności. Wnętrze jest dobrze przemyślane pod względem ergonomii” – stwierdziło jury konkursu Red Dot Award.

Nowy projekt wpłynie na wygląd wielu nowych produktów John Deere – od opryskiwaczy, przez gatory, po równiarki samojezdne.

No comments yet.

Join the Conversation